Używamy cookies w celach statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Możesz zmienić ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

1

Plakat

Giacomo Puccini

"Madama Butterfly"

Słynny operowy wyciskacz łez w nawiązującej do japońskiej tradycjiteatralnej inscenizacji Anthony'ego Minghelli. Opowieść o młodziutkiejgejszy Cio-Cio-San ( Butterfly) która naiwnie wierzy, że amerykańskimarynarz zawarł z nią małżeństwo z miłości i uczyni z niej prawdziwąamerykańską żonę, zmoczyła już miliony chusteczek na całym świecie. Pracującnad partyturą, Puccini przestudiował kulturę i muzykę Japonii, niepoprzestając na zwykłej stylizacji. Wplótł do kompozycji m.in. dziecięcepiosenki towarzyszące zabawom w piłkę i muzykę towarzyszącą tradycyjnieświętu kwitnących wiśni. W tytułową postać wciela się Kristine Opolais,której partneruje Roberto Alagna jako Pinkerton.

Premiera pierwszej wersji opery miała miejsce 17 lutego 1904 w mediolańskiejLa Scali. Madame Butterfly składała się wtedy z dwóch aktów i została bardzochłodno przyjęta. Puccini wprowadził w utworze szereg istotnych zmian, m.in.dzieląc nieproporcjonalnie długi akt na dwa, i w tej wersji cztery miesiącepóźniej wystawiono Madame Butterfly ponownie w Brescii. Ponieważ za jedną zprzyczyn niepowodzenia prapremiery uznawano nietrafną obsadę, do partiiCio-Cio-San zaangażowano specjalnie w tym celu sprowadzoną SalomeęKruszelnicką - ukraińską wokalistkę, która w 1898-1902 była gwiazdą OperyWarszawskiej.

Tym razem dzieło odniosło olbrzymi sukces, przenosząc się na deskiMetropolitan Opera w 1907. W La Scali wystawiono Madame Butterfly ponownie dopiero po śmierci Pucciniego, ponieważ - dotknięty niepowodzeniem prawykonania - za życia nie wyrażał zgody na jej wystawianie.